BJØRA, NAMDALEN. 2009

Denne gangen var det storlaksen som skulle til pers. Bjøra er en sideelv av Namsen og har stor gjennomsnittvekt. Og er det noen som vet hvordan man får storlaksen på kroken så er det, i all beskjedenhet,  oss!

Kong Harald fisker laks i Bjøra sies det. Da kan ikke vi være dårligere. Det

ble bestilt overnatting og fiskekort og alt var i skjønneste orden. Til og med den tullete fisketrygdeavgiften ble betalt. Her skulle vi ikke tas for et eneste lov- eller regelbrudd.

Lars og Knut stilte med bil og vi putret oppover. Bilene skulle fylles med laks på hjemturen, så vi tok kun med det aller mest nødvendige som HB, kaffe og fiskeutstyr.

Ved ankomst ble vi møtt av en meget hyggelig eier av fisketunet vi hadde leid. Vi hadde pugget en del fisketerminologi så her var det ikke tvil om at gutta hadde peiling på fiske. Seriøse fiskere som til nød tar en liten øl før vi går til sengs om kveldene. Straks han var dratt satte vi på kaffen, fant frem dunken og gjorde klar krusene. Nå var gutta endelig på tur igjen!

Med akkurat passe antall karsker innabords tok vi fiskestengene over skuldra og dro ned til elva for å ta en titt. Det er viktig å kunne "lese" elva. Ole, som har drevet med fiskenøter og er en kløpper på laks, leste elva som en åpen bok. Konklusjonen var at "her er det ikke fisk, vi går opp og drikker!". Erik og Jonny, som alltid har trivdes godt ute i naturen ville ta seg en liten båttur og speide etter toppløse jenter langs elvebredden før de ble med tilbake. Positivt initiativ!

Slukøret kom Jonny og Erik tilbake etter rekognoseringsturen. De hadde brukt den ene hånda til å drikke og den andre til å ro. Etter en times tid gikk det opp for dem at de rodde i ring så de klarte omsider å manøvrere båten tilbake til land (på rett side av elva, all ære til dem for det) og kom opp til a-laget som satt og forberedte morgendagens fisketur.

Utpå kvelden var det dags for litt intellektuell kultur; høytlesing fra bok. Lars kan lese så han tok oppgaven på strak arm og fisket frem en bok han hadde gjemt under hodeputa si; Verktøykasse for menn av forfatteren Jan Thomas. Grov i målet leste han kapittel etter kapittel mens han prøvde å se mandig ut. Halvveis i forordet i boka fikk han beskjed om å holde kjeft!

Lars, som var i det poetiske hjørnet ga seg ikke så lett, men prøvde å sende stafettpinnen videre til de andre .. uten hell. Så boka ble kastet på bålet uten at noen egentlig savnet den etterpå.

Dagen etter var det blodig alvor, da skulle storlaksen tas, koste hva det koste ville. Sent i seng og tidlig opp er regelen når vi er på tur. Den som står tidligst opp vekker de andre. Ole, Knut og Lars var morgenfugler så det holdt, så Pål, Jonny og Erik skulle vekkes med brask og bram. Som et usynkronisert kommandoteam stormet de inn i hytta og begynte å lage litt leven, dagen skal ikke soves bort. Her var det svidd speilegg, lukket valnøtt og karsk til frokost. No mercy, det var bare å få opp gluggene og smile til en ny dag. Skål!

Det tok ca en time .. så fant de ut at de faktisk ikke var 17 år lenger. Som lyn fra klar himmel var de borte, like fort som de kom. Og A-laget kunne begynne å krable ut av soveposene. Fortsatt litt omtåket etter kommando-raidet fra den andre hytta begynte vi å sondere terrenget.

Den første vi fant var Ole, som sov som en stein. Virket som lufta var gått ut av den ballongen.
Lars var ikke vanskelig å lokalisere. Det durte som en forkjølet grizzlybjørn fra den andre hytta. Der lå han og snorket ...

Ole. Klokka er 09.00                                                Ole, klokka 10.30

Knut derimot, som er yngstemann, satt oppi ei bjørk og speidet etter toppløse jenter nede ved elva. Her var det ikke snakk om å sove. Da vi ropte på ham ramlet han ned, fant frem kleppen og vi tok en tur ned til elva for å fiske.

Med nyinnkjøpte fluestenger var det bare å binde på fete fristende laksefluer og la det stå til. Trodde vi ... Den som sier at det er enkelt å fiske med flue er en forbanna løgnhals. Å få flua lenger uti vannet enn 3 meter er klin umulig uten å binde på en 60 grams sluk.

Knut hadde ikke mistet trua på å finne toppløse jenter ved elvebredden så han tok med seg fiskestanga slik at han så ut som en friluftsmann i tilfelle han traff noen, og lusket oppover langs elva. Etter en stund ble det et helvetes leven i retningen der han dro. Dæven, han har funnet jenter, sa Jonny. Så vi la på sprang oppover langs elvebredden mens vi ordnet på sveisen.

Jenter var det ikke, men han hadde fått en rugg av en fisk. En kjempe-ørret som faktisk var ny rekord for fiskeklubben. Det var ikke en lite stolt kar som satte seg andpusten på bakken med et sikkert glis etter kampen han nettopp hadde hatt med ruggen. "Går fiskevekta langt opp i skalaen?" lurte han på. Det var det selvsagt ingen som visste, den hadde aldri vært brukt før.

Men det skulle vi finne ut, så vi trasket i samlet flokk opp til hyttene igjen. Knut i spissen selvsagt! Der vekte vi de andre som nesten ikke trodde det de så. En ekte fisk som ikke var tatt på garn. Ingen tvil om hvem som var sjefen i klubben nå nei!

Stolt som en hane gikk Knut frem og tilbake i leiren den dagen. Mens vi andre gikk ned til elva, oppildnet av storfangsten hans.

Det er alltid koselig med fint vær. Sol og over 30 grader i skyggen er det mange higer etter når de skal på tur. Bare ikke vi. Elva holdt ca 24 grader. Laksen var halvkokt og lå bare i hølene og døste. Noen kjentfolk vi traff da vi var på butikken for å kjøpe mer øl sa at det var bare å glemme å fiske laks i dette været. De hadde et poeng, så badenymfene Lars og Jonny hoppet uti elva og skremte likeså godt all laksen både ned og opp i elva. De heldige svømte opp så skumsprøyten stod rundt finnene. De andre fløt nedover elva med buken i været. Sånn går det når man lytter på Villbasse Monsens hygiene-tips.

Men vi er evige optimister og stod standhaftig nede i elva med stanga i den ene hånda og ølboksen i den andre. Det eneste vi fikk var skjell. De ble grillet og smakte helt for jævlig. Vi fikk senere vite at de var totalfredet og det var strengt forbudt å ta dem opp av elva. Så var vi altså ikke så langt unna å bli truet med lensmann på denne fisketuren heller!